onsdag 15 februari 2017

G-lägret - del 2

Nu har det redan gått en tid sen senaste inlägg, men vad kan jag säga, jag sitter ju inte direkt på så mycket fritid och när jag gör det så finns det en massa andra saker som tar mitt intresse istället för att skriva.

Men jo, på grundlägret var det inte bara att sätta upp tält som vi lärde oss, utan också en massa andra förebyggande saker.

Ett läger är som en helhetsövning. Det man gör är inte bara för att "få det bekvämt" för sig, utan man sover och äter bara för att få lite energi så man orkar. Så på lägret hade vi också en del stridsövningar och sista dagen ett skjutprov.

Stridsövningarna var allt från minering, patrullens anfall och försvar och handgranat.
En bandmina är som en stor puck som väger 10kg. Den ska man gräva ner i marken, men inte för djupt, utan just passligt så att fienden inte ser den när de kör över den. Så till utbildningen hör både att gräva, att armera och att kamoflera.
Patrullens anfall och försvar är att ligga där i sig grop och skuta på fienden, eller springa med sin patrull i anfall, söka skytt och skjuta. En patrull består av tre personer, varav han/hon i mitten är patrullchef.
Och handgranaten ska du veta hur man sätter ihop i transportskick, hur man håller i den rätt och hur man kastar den så att den träffar målet. Känns inte svårt, men det är svårare att träffa än vad man tror. Dessutom är ju en handgranat inte många sekunders tid före den sprängs i luften efter att man tagit ut sprinten, så man bör också vara snabb.

Och så avslutade vi lägret med STG 11, skjutprovet som med gott resultat kan belöna dig med en DP, duglighetspermission. Ingen sådan åt mig, men inte var jag riktigt usel heller

Ungefär så

Ha det bra!

-IMF

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar