torsdag 12 januari 2017

Bokstavskombinationer

Det kommer en dag då man vaknar och vet att allting är fel. Din näsa och fina ögon rinner, ditt huvud bultar och din kropp skakar. Feber. 

Och här i militären sånär det inte bara att se sjuk ut och säga att man inte kommer med, utan man måste sjukanmäla sig på morgonen och sedan gå till det så kallade sjukis. 

Där brukar man dessutom få vänta, och av någon orsak så måste du ha din träningsdräkt på dig när du går dit. Och väntan kan vara varierande, vissa väntar en kvart, vissa tre timmar eller kanske mer. Jag behövde kanske vänta en halv timme, om ens det. Och jag var ju ett lätt fall, feber och flunssa, så när jag gick in till mottagningen så kastades det en massa piller på mig och sen skrevs det ut en befrielse. 

Det är nu den knepiga kommer. För i militären är man inte bara sjuk och frisk, utan man får en befrielse beroende på ditt tillstånd, och alla dessa befrielser har en förkortning, en bokstavskombination dom man borde kunna. Den befrielsen jag fick idag var BT, befriad från all tjänst. Det betyder att det enda jag har gjort idag är att jag har legai i min säng, läst lite bok och gått till maten. När du har BT så behöver du inte göra nånting annat än att äta, vilket är bra just för feber så får man vila så att man inte blir värre. Men har du BT så får du inte gå på permission eller till soldathemmet, eller nånting annars den stilen, då ska du bara ta det lugnt och vila, men eftersom jag vilar idag halva dagen och jag vill så gärna hem imorgon, så är min morgondagens befrielse BTUT, som innebär att jag är befriad från utetjänst, och jag kan vid behöv säga till när jag inte orkar så behöver jag inte fortsätta. Har man BTUT får man gå på permission, men det lönar ju sig att då sova hemma över permissionen så man är pigg och kry nät man återvänder till brigaden. Sen finns det ju en massa andra bokstavskombinationer, och de alla är inte ens relaterade till befrielserna, men vi går in på det en annan gång. 

Såhär var min första befrielse, vi hoppas att allt går som planerat så jag snart får njuta av min första permission.

Ha det bra! 

-IMF

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar